ثبت علامت تجاری و تغییر مالکیت آن


تغییر در مالکیت ثبت علامت تجاری یا علامت فردی و جمعی یا حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه مربوط، اصولا امکان پذیر است و به درخواست کتبی هر ذینفع، از اداره مالکیت صنعتی انجام خواهد شد و به ثبت خواهد رسید. در این صورت به استثنای تغییر در مالکیت اظهارنامه طبق ماده 48 توسط اداره ثبت مالکیت صنعتی، تغییرات درخواست شده آگهی می شود. 

 

ثبت علامت تجاری-تغییر علامت تجاری


تغییر در مالکیت ثبت علامت فردی یا جمعی در صورتی که در مواردی مانند ماهیت، مبداء، مراحل ساخت، خصوصیات یا تناسب با هدف کالاها یا خدمات، سبب گمراهی یا فریب عمومی می شود، معتبر نیست.
تغییر در مالکیت علامت تجاری فردی، جمعی و اظهارنامه، نسبت به اشخاص ثالث وقتی موثر است که درخواست تغییر به اداره مالکیت صنعتی تسلیم شود. 
هرگونه تغییر در مالکیت ثبت علامت جمعی یا تغییر در اظهارنامه ثبت علامت جمعی منوط به اجازه قبلی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد.
طبق ماده 138 آئین نامه اجرائی قانون مذکور، مالک علامت مکلف است هر نوع تغییر راجع به نام، نشانی، تابعیت و اقامتگاه یا اعطاء اجازه بهره برداری از علامت یا انتقال و یا اعراض از علامت ثبت شده را کتبا و همراه با مدارک مربوط جهت ثبت در سوابق، به مرجع ثبت اعلام نماید. اعمال این تغییرات با رعایت مقررات قانون و آئین نامه اجرایی آن خواهد بود. چنانچه در طبقه بندی بین المللی علامت ثبت شده، تغییراتی به وجود آید، مالک علامت می تواند از مرجع ثبت درخواست کند که تغییرات مذکور در گواهینامه علامت اعمال شود.