انواع نوآوری


اگر نوآوری را یک فرآیند بدانیم، باید خروجی آن را نیز مشخص کنیم. ما به چه روش هایی میتوانیم نوآوری میکنیم؟ به بیان دیگر، چه نوع فرصت هایی برای خلق ایده های جدید و ایجاد ارزش از طریق به ثمر رساندن آنها وجود دارند؟

 

نوآوری-انواع نوآوری


گاهی صحبت از یک ایده به کلی جدید است،  مثلا، داروهای جدید بر پایه دستکاری ژنتیکی که جبهه ای جدید را در جنگ یا بیماری ها گشوده اند و یا تلفن های همراه، دستیارهای شخصی دیجیتال و دگر تجهیزاتی که مکان و زمان ارتباطات ما را دگرگون کرده اند. حتی شیشه ساده یک گنجره نیز می تواند حاصل یک نوآوری اساسی در فناوری باشد. امروزه تقریب همه این نوع شیشه ها در سراسر جهان با فرآیند شیشه شناور پیل کینگتن ساخته می شوند که صنعت شیشه را از فرآیند زمان بر سایش و پرداخت برای تسطیح سطح شیشه نجات داده است.
توانایی تعیین این که بازار های جدید کجا و چگونه می توانند ایجاد شوند و رشد کنند نیز بسیار مهم است. 
اختراعتلفن الکساندر گراهام بل به انقلابی یک شبه در دنیای ارتباطات منجر نشد، بلکه بهره برداری از این اختراعمستلزم توسعه بازاری برای ارتباطات فرد به فرد بود. هنری فورد خودرو را اختراع نکرد؛ اما با ساخت مدل معروف "تی"،"خودرویی برای همه" با قیمتی که اغلب مردم از عهده خرید آن بر می آمدند، بازاری انبوه را برای حمل و نقل فردی ایجاد کرد. ارزش چند میلیارد دلاری ای بی نیز به دلیل فناوری پشتیبان مزایده آنلاین آن نیست.، بلکه به این دلیل است که بازاری جدید را خلق کرد و گسترش داد.
اما نوآوری صرفا به عنوان ایجاد بازار های جدید نیست و می تواند روش های جدید برای پاسخ گویی به بازارهای جا افتاده و بالغ را نیز در بر گیرد.خطوط هوایی ارزان نیز هم چون دیگر خطوط هوایی به حمل و نقل هوایی اشتغال دارند، اما نوآوری بنگاه های مانند ساوث وست ایرلاینز، ایزی جت و رایان ایر مسافرت هوایی را دگرگون کرده و بازار آن را گسترش داده است. یکی از حوزه های جدید و چالش برانگیز برای نوآوری بازار های بکر کشورهای در حال توسعه است: چهار میلیارد نفر که روزانه کمتر از دو دلار درآمد دارند. امکان توسعه محصولات و خدمات نوآورانه و به کلی متفاوت برای برآورده کردن نیاز های این جمعیت عظیم، که پراهالاد از آن به عنوان "قاعده هرم" یاد میکند، بسیار بالاست و آموخته های حاصل از ان را می توان در بازار های جا افتاده کشور های توسعه یافته نیز به کار برد. نو آوری صرفا در باره محصولات تولدی نیست. در اغلب اقتصاد ها، خدمات بخش اعظم فعالیت ها را به خود اختصاص می دهد. بنابراین فضای زیادی برای نوآوری در این بخش وجود دارد. هزینه های سرمایه ای کمتر در بخش خدمات اغلب به معنای زیاد بودن فرصت برای تازه واردان و تحولات بنیادین در این بخش است. اگرچه امروزه باتک داری و خدمات آنلاین بیمه امری عادی هستند، در جای خود کارایی این بخش ها و طیف خدمات آنها را عمیقا دگرگون کرده اند. تازه واردانی که روی موج اینترنت سوار شدند، قواعد بازی را در بسیاری از صنایع نو نوشتند؛ مثلا می توان به آمازان در خرده فروشی، ای بی در داد و ستد و حراج،گوگل در تبلیغات و اسکایپ در تلفن اشاره کرد. برخی از شرکت ها نیز از امکان وب برای تغییر مدل های کسب و کار خود استفاده کرده اند که می توان به خود هوایی ارزان، خرید آن لاید و صنعت موسیقی اشاره کرد.


ابعاد چهارگانه فضای نوآوری
نوآوری ذاتا همراه با تغییر است. این تغییر میتواند اشکالی مختلف به خود بگیرد. ما در این کتاب بر چهار گروه عمده از نوآوری متمرکز میشویم:
1- نوآوری در محصول: تغییر کالاها یا خدماتی که یک سازمان عرضه می کند؛
2-  نوآوری در فرایند: تغییر روش های خلق و عرضه محصولات/ خدمات؛
3- نوآوری در موقعیت: تغییر زمینه ای که کالا یا خدمت در آن عرضه میشود؛ نوآوری در پارادایم: تغییر مدل های ذهنی که منطق رفتارهای سازمان را تشکیل می دهد.