ثبت علامت تجاری

 

در اصطلاح علامت یعنی هر نشانی که بتواند کالاها یا خمات شخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

 

ثبت علامت تجاری

 

اصطلاح علامت اغلب در کنار و همراه با واژه ها و اصطلاحات دیگری مانند صنعتی، تجاری، خدماتی، کارخانه و ... بکار رود.

ثبت علامت تجاری حسب قوانین و مقررات مربوط، به مالک آن علامت، اعم از شخص حقیقی یا حقوقی حق انحصاری می دهد که به موجب آن می تواند از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری آنهاست جلوگیری کند. اگر علامت تجاری اشخاص ثبت نشود، اشخاص رقیب، از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت آن ها به اندازه ای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه گذاری اشخاص در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود.

وظیفه و نقش یک علامت تجاری این است که مصرف کنندگان را قادر می سازند محصول یک شرکت خاصی را شناسایی کنند و آنرا از عین یا مشابه محصولات رقیبان تشخیص دهند. 

برای ثبت بین المللی علائم تجاری با توجه به ماده 2 پروتکل مادرید ، در مواردی که تقاضانامه ثبت علامت تجاری به اداره یک طرف متعاهد تسلیم می شود یا علامتی در دفتر ثبت اداره یک طرف متعاهد ثبت می شود، شخصی که تقاضانامه یا این ثبت به نام اوست می تواند با رعایت مقررات این پروتکل، از طریق ثبت آن علامت تجاری در دفتر ثبت بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی حمایت از علامت خود را در قلمرو طرف های متعاهد تحت شرایطی تضمین کند.

با توجه به ماده چهار پروتکل، از تاریخ ثبت علامت تجاری ... حمایت از علامت در هریک از طرف های متعاهد ذی مدخل به همان نحوی خواهد بود که در تسلیم علامت مزبور به طور مستقیم به اداره این طرف متعاهد وجود میداشت .