بخش دوم:علامت تجاری و نقض آن


با توجه به قوانین و مقررات کشور ها که در رابطه با علائم تجاری وجود دارد می توان انواع نقض علامت تجاری را  که تقریبا در همه کشورها از الگوی مشابهی پیروی می کند به شرح زیر ذکر کرد:

1-    نقض بر اساس یکسان بودن علامت تجاری

 

ثبت اختراع, اداره ثبت اختراع

 

2-    علامت یکسان و کالاها و خدمات مشابه
در نقض بر اساس یکسان بودن علامت تجاری علامت خوانده با علامت خواهان یکسان بود و برای کالاها و خدمات یکسان نیز به کار رفته بود که در این فرض همانطور گمراهی مصرف کننده مفروض است و خواهان دعوی نقض صرفا باید دلایلی در رابطه با یکسان بودن علامت و همچنین یکسان بودن کالاها و خدمات ارائه می داد و نیاز به اثبات گمراهی مصرف کنندگان نبود. در این فرض علامت خوانده و خواهان یکسان است لیکن بر خلاف فرض قبلی این علامت یکسان در مورد کالاها و خدماتی بکار رفته است که مشابه کالاها و خدمات خواهان است. 
در بند (1) مده 16 موافقتنام تریپس صریحا به این نوع نقض اشاره شده است. 
بموجب این بند، مالک علامت تجاری ثبت شده حق انحصاری برای ممانعت تمام اشخاص ثالثی را خواهد داشت که بدون کسب موافقت مالک، در جریان تجارت از علائم یکسان یا مشابه برای کالاها یا خدمات یکسان یا مشابهی که این علامت تجاری در خصوص آن به ثبت رسیده است، استفاده می کنند مشروط بر این که چنین استفاده ای احتمالا به سردرگمی منجر شود. 
آنچه در این فرض می تواند برای محاکم ایجاد اشکال کند احراز شباهت بین کالاها و خدمات است. به عبارت دیگربرای احراز نقض از سوی محاکم باید اثبات شود که خوانده از علامت خواهان برای کالاها و خدماتی استفاده کرده است که شباهت با کالاها و خدمات خواهان دارد. برای تشخیص و احراز این شباهت در قوانین ملی کشورها ملاک یا ملاک هایی ارائه شده است که مهم ترین آنها به شرح زیر است:
1-    آیا بین نحوه استعمال دو کالا شباهت وجود دارد؟ آیا کالاهای مزبور را می توان به جای یکدیگر استفاده کرد؟
2-    آیا مصرف کنندگان دو کالا دارای شباهت هستند و به گروه یا طبقه اجتماعی یا صنف خاص تعلق دارند؟
3-    آیا جنس دو کالا یا ماهیت خدمات ارائه شده دارای شباهت است؟
4-    آیا روش ها و کانال های تجاری‌ای که از طریق آنها کالاها یا خدمات به بازار عرضه می شوند دارای شباهت با یکدیگر هستند؟
5-    آیا بین دو بنگاه تولید کننده یا عرضا کننده مورد نظر در خصوص ارائه کالاها یا خدمات خود رقابت وجود دارد؟
6-    آیا دو کالای مورد نظر معمولا در کنار یکدیگر (بخصوص در فروشگاهایی که به صورت سلف سرویس خرید صورت میگیرد) به مشتری عرضه می شوند یا به تنهایی؟
7-    توجه به مبدا کالا
بطور خلاصه برای احراز مشابهت بین کالاها و خدمات موضوعات مختلفی می توانند مداخله داشته باشند که مهمترین آن ها عبارتند از کاربدهای کالاها یا خدمات، استفاده کننددگان کالاها یا خدماتف ماهیت فیزیکی وظاهری کالاها یا خدمات، کانال های تجاری که کالاها و خمات از طریق آنها به بازار راه پیدا می کنند، در مورد کالاهایی که در سوپر مارکت ها به فروش می رسند اینکه آیا در یک قفسه یافت می شوند یا در قفسه های متعدد و اینکه کالاها و خدمات مربوط تا چه حد با یکدیگر رقابت می کنند. 
 
3-    علامت مشابه و کالاها و خدمات یکسان و مشابه
4-    علامت یکسان یا مشابه و کالا یا خدمات غیر مشابه