برند های معروف چگونه “برند” شدند؟


یکی از سوالاتی که اغلب در ذهن بسیاری از صاحبان کسب و کار وجود دارد این است که برندهای موفق چگونه به این نقطه رسیدند و رمز موفقیت آنها چه بوده است. در اینجا به ذکر مواردی می پردازیم که در نظر داشتن آنها به عنوان اصولی پایه ای حائز اهمیت فراوان است.


برندهای معروف چگونه برند شدند؟

1- برندسازی برای مردم است: برندهای خوب با “مردم” شروع می شوند. به عبارت دیگر برای ایجاد برندی موفق آنچه باید در ابتدا مد نظر قرار بگیرد پاسخ به این سوال است که هدف از ایجاد چنین برندی برای افراد چیست و به دنبال پاسخگویی به کدام نیاز مصرف کنندگان است. فراموش نکنید که یک برند برای مردم ساخته می شود پس آنچه در این پروژه نیز اهمیت دارد تماما مربوط به مصرف کنندگان است.

2-همان طور که قبلا هم بسیار گفته شده، یک طرح و لوگوی خوب نقش بسیار مهم و اساسی در پروژه ی برندینگ دارد، اما همه ی آنها نیست. نمی توان برندینگ را در واژه ی لوگو خلاصه کرد. داشتن طرح و لوگویی مناسب فقط یکی از اجزای لازم و ضروری برای شروع پروژه ی برندسازی است در واقع لوگو فقط بعد تصویری یک برند است. هوش، درایت، علم و دانش چاشنی هایی هستند که در سراسر این پروژه باید وجود داشته باشند و در تک تک فعالیت های برندسازی باید حضور داشته باشند تا نتیجه ی آن برندی قوی، هدفمند و پایدار باشد

3-فراموش نکنید که برندسازی فرآیندی دو طرفه است. فرآیندی میان صاحبان کسب و کار و مشتریان. در نتیجه باید ارتباطی مناسب میان این دو گروه برقرار شود تا برندسازی موفق شود. اگر مردم برند شما را دوست دارند، شما نیز باید آنها را دوست داشته باشید و بتوانید پیوندی عمیق با مصرف کنندگان خود برقرار کنید و آنها را فقط به چشم خریدار نگاه نکنید. هرچه این ارتباط دو طرفه عمیق تر باشد برندی بهتر و در نتیجه مصرف کنندگانی وفادارتر خواهید داشت. مصرف کنندگان دوست دارند که در دید صاحبان کسب و کار مهم و با ارزش جلوه کنند و احساس کنند اگر برندی ساخته می شود برای رضایت بیشتر آنهاست نه صرفا سودآوری برای مالکین. وظیفه ی شماست که این احساس و پیوند عمیق را ایجاد کنید.

4-برندها برای خود شخصیت دارند. شخصیتی که می تواند بسیار منحصر به فرد و خاص و یا بسیار پیش پا افتاده و بی ارزش باشد. مهم این است که این شخصیت در هر صورت تاثیر زیادی در اجتماع دارد و یا با قدرت خود ارزشی افزوده ایجاد می کند و یا سریعا از بین می رود. پس مهم این است که از همان ابتدا برای شخصیت برند خود برنامه ریزی داشته باشید. اگر می خواهید جایگاهی ویژه داشته باشید باید شخصیتی متمایز ارائه کنید.

5-علاوه بر شخصیت، نکته ی مهم دیگر “پیام” برندهاست. برند شما چه پیامی را به مصرف کنندگان خود انتقال می دهد. آیا پیامی دارد یا خیر؟ پیام یک برند همچون ستونی است که تمامی بخش های دیگر بر آن بنا می شود. پس اگر پیامی برای گفتن ندارید اساسا “برندی” نخواهید داشت. هرآنچه که در تبلیغات و ارتباطات شما با مصرف کنندگان بیان می شود باید حول محور پیام شما باشد. مصرف کنندگان می خواهند بدانند شما برای آنها چه چیزی عرضه می کنید و هدف شما از آن چیست.

6-تولید محتوای مناسب (داستان سرایی) برای برند از دیگر موارد پایه ای است که برای موفقیت برند باید بدان توجه داشت. البته باید توجه داشت که محتوای برندتان و داستانی که بیان می کنید با پیام برندتان سازگاری و همخوانی داشته باشد. داشتن داستانی پر محتوا و عمیق که حاکی از تجربیات فراوان صاحبان کسب و کار باشد، بی شک بر مصرف کنندگان تاثیر خواهد گذاشت.

7-آنچه در پایان باید عنوان کرد این است که برندسازی همچون داستانی پر ماجرا است. نه راهی مشخص و هموار که فقط آن را طی کنیم. برند ها باید قدم به قدم در کنار مصرف کنندگان حرکت کنند و راه خود را در زندگی آنها پیدا کنند.