اختراع واکسن های بدون سوزن


مخترعین: Kasia Sawicka

شرکت تولید کننده محصول: ImmunoMatrix LLC

نام اختراع: ImmunoMatrix

هزینه ساخت: ۱۰۰,۰۰۰-۲۰۰,۰۰۰$


ثبت اختراع - سامانه ثبت اختراع

واکسن ها سالانه جان میلیون ها نفر را نجات می دهند، اما برای تزریق بیشتر آن ها به بدن سوزن مخصوص نیاز است. این مسئله شاید برای شما زیاد مهم نباشد، اما در مکان هایی که امکان دسترسی به لوازم استریل شده وجود ندارد، این مسئله یک خطر جدی به شمار می رود. Kasia Sawika، یک مهندس که در رشته مهندسی پزشکی تحصیل می کند، به تازگی توانسته به راه حلی بدون درد و مشکل برای این مسئله، دست پیدا کند. رابط Immuno Matrix که می تواند بیماران را بدون ورود به پوست واکسینه کند. به عقیده خود Sawicka، این اختراع می تواند تحولی در نحوه دارورسانی به بدن ایجاد کند؛ خصوصا زمانی که یک بیماری همه گیر می شود.

پوست بدن، مولکول های درشت را به راحتی از خود عبور نمی دهند به همین دلیل Sawicka مجبور بود برای ایجاد این مکانیسم، راه دیگری را برای عبور از سد این مانع پیدا کند. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه توسط Sawicka و تیمش، Stony Brook، در حال انجام است، مشخص شده است که ماده ای به نام Poly_Vinylpyrol Lidone که در اسپری های نگه دارنده مو استفاده می شوند، قادر است آب را به مقدار بسیار بالایی جذب کند و اگر مقدار زیادی آب از روی پوست جذب شود، در هنگام بازگشت رطوبت به سطح پوست ،بدن این اجازه را به مولکول های پوستی می دهد تا مولکول های بزرگ ترنظیر مولکول های واکسن را از طریق لایه سطحی پوست جذب کند.

در طی چندین سال Sawicka ترکیب مختلفی را متشکل از پلیمر ها و مولکول های واکسن های مختلف در بستری از نانوفیبر ها با چگالی های مختلف در سطوح بزرگ بر روی پوست انسانی که در آزمایشگاه کشت شده بود را آزمایش کرد تا این که توانست به ترکیبی دست پیدا کند که قادر بود باعث شود پوست مولکول هایی ۲۵۰ برابر بزرگتر از مولکول هایی که  در حالت عادی جذب می کند را از خود عبور دهد.


مطالب مرتبط: