مراقبت از برند
اهمیت رو به رشد برند، دارای جنبهای با اهمیت نیز هست که مورد غفلت واقع شده است: آن جنبه، آسیبپذیری رو به رشد برند است. عرضهی ناکام و شکست خورده، تمرکز سرگردان برند یا شایعات ننگین، میتوانند به اعتبار برند خدشه وارد کنند و ارزش آن را کاهش دهند. و اکنون، در نتیجهی جهانی شدن، اخبار بد نه تنها سریع منتقل میشود بلکه، به دور دستها نیز میرود.
شکست مفتضحانهی لاستیک فایر استون، به سرعت ارزش برند فورد را تا 17%، از 36 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار کاهش داد و فقط در طی یک سال آمازون، 31% ارزش برند خود را در نتیجهی تلاش برای تعمیم گوشهی دنج کتاب آنلاین خود به گوشهی دنج آنلاین در کتاب موسیقی، دوربین، وسایل کامپیوتری، مبلمان بچه و اسباب بازی با عدم موفقیت قابل پیشبینی از دست داد. در طی همان دوره، ارزش برند استارباکز تا 32% رشد یافت. چرا؟ استارباکز هنگامی که انگشتان معطر خود را بیشتر به سوی آمریکای میانه روانه کرد، از برند خود مراقبت کرد؛ استارباکز تجربه را گسترش داد، در حالی که تمرکز را به خوبی تمام حفظ میکرد.
برای اینکه دانش برند در سرتاسر سازمان جا بیفتد، باید در مقابل «محو شدن» یعنی تمایل به از بین رفتن خرد تصمیم در شرکت هنگامی که کارمندان مجرب آن را ترک میکنند، محافظت شود. موفقیت بلندمدت هر برند، به احیا و بازسازی دائمی حافظه ی شرکت بستگی دارد. از آن جایی که کارمندان کلیدی تمایل دارند در شغل های خود فقط برای دو تا پنج سال باقی بمانند، چالش شرکت، تسخیر دانش برند و انتقال دست نخورده و کامل آن به نسل بعدی است. اماچه طور؟ با یک برنامهی آموزشی برند که در سرتاسر شرکت و شبکهی خلاق آن توزیع و جاری می شود، بقای برند را تضمین می کنید، در حالی که آن با آغوش باز برای دریافت بازخورد از سوی جامعهِی برند آماده است.