ماشین دوچرخ با تکنولوژی پایدارسازی خودکار


مخترعین:Daniel Kim


شرکت تولید کننده محصول:Lit Motors


نام اختراع:C-1


هزینه ساخت: $۳,۵۰۰,۰۰۰


ثبت اختراع,سامانه ثبت اختراع


اگر میخواستید با یک دوچرخه و یک لپ تاپ دنیا را عوض کنید، چکار می کردید؟Daniel Kim ایده خوبی دارد. او که موسس یک شرکت کوچک ۱۸ نفره در سانفرانسیسکو است چیزی اختراع کرده که شاید به اندازه اختراعات دنیای امروز پیچیده نباشد، اما تاثیر مثبتی روی زندگی ما دارد. خود Kim معتقد است اگر میزان تاثیر هزینه سوخت بر دخل و خرج خانواده را در نظر بگیریم و این را بدانیم که اکثر رفت و آمدهایی که با ماشین در خانواده انجام می شود به منظور انجام فعالیت های روزمره، مثل خرید کردن است شاید خیلی راحت به این نتیجه برسیم که ماشین ها به اندازه کافی برای انجام این فعالیت های ساده به صرفه نیستند.گزینه بعدی که به ذهنمان می رسد موتور سیکلت ها هستند که ظاهرا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند ولی به مراتب خطر بسیار بیشتری برای سرنشین خود دارند.


موتورسیکلت ها سرنشین خود را در معرض برخورد با المان های اطراف قرار می دهند و برای استفاده از ان ها مهارت بیشتری نیاز است.پیشنهاد Kim و گروهش یک ماشین دوچرخ الکتریکی بود که کاربردی شبیه به یک موتورسیکلت دارد اما قادر است امنیت بیشتری برای سرنشین فراهم کند.در واقع فرق اصلی آن با سایر موتورسیکلت ها توانایی حفظ تعادل به صورت خودکار و جدا کردن محیط سرنشین از فضای بیرون است.راز حفظ تعادل این اتومبیل وجود یک سیستم ابداعی کنترل گر است که در آن دو قطعه چرخنده در زیر صندلی راننده قرار می گیرد و به سبب گشتاوری که تولید می کند باعث حفظ تعادل اتومبیل می شود؛ بی آنکه زاویه ای که راننده در هنگام حرکت انتخاب می کند ،اهمیتی داشته باشد.


در سالیان گذشته بسیاری از طراحان اتومبیل وسوسه به طراحی اتومبیل های دوچرخ شدند اما اکثر یا بهتر بگوییم همه آنها با شکست مواجه شده اند.تکنولوژی CMGs که در این اتومبیل ساخت کمپانی Lit Motors توسط Kim و همکارانش استفاده شده در واقع نمونه ای از همان فناوری است که برای تعیین موقعیت قرارگیری ماهواره ها در فضا استفاده می شود. Kim  که در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه ترک تحصیل کرده بود ، در یک کارگاه تعمیرات اتومبیل مشغول به کار بود.بعد از آن که نزدیک بود یک بار یک شاسی ۲۵۰ کیلویی یک Range Rover روی او بیفتد، تصمیم گرفت ماشینی سبک تر و کوچک تر برای حمل و نقل بسازد چون فکر می کرد هیچ کسی به ماشینی به آن بزرگی احتیاج ندارد.


C1 تست های بسیاری را پشت سر گذاشته و تا به حال به سرعت ۳۰ مایل بر ساعت رسیده و قادر است در عرض ۶ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت برسد. همچنین حداکثر سرعت آن حدود ۱۰۰ مایل است و مسافتی ۲۰۰ مایلی را با یک شارژ کامل باتری می پیماید.  Kimامیدوار است تا ۲ سال دیگر C1 آماده عرضه به بازار شود.



مطالب مرتبط:

اختراعات شگفت انگیز