کلینیک تخصصی ثبت اختراع، ثبت علامت تجاری(برند)، ثبت طرح صنعتی

۱۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

ثبت اختراع یک ابداع


ثبت اختراع یک ابداع 


مسائل ویژه ای که مبدع با آن روبه رو می شود، عبارتند از:

1- چه زمانی باید تقاضانامه ی اول را تسلیم کند؟

2- چگونه از ابداعات اضافی (توسعه یافته) بعد از تقاضانامه ی اول حمایت می شود؟ 

3- چگونه باید فرآیند تحقیق و توسعه را با محدودیت های مالی و حقوقی ناشی از مقررات و کمبود منابع، تنظیم کرد؟

 

ثبت اختراع -اداره ثبت اختراع

 

چنین خط مشی ای، پلی میان شکاف فنون (خط مشی) کوتاه مدت برای تقاضانامه های منرد و عوض های (پاداش) بلند مدت تری مانند این که آیا مجوز بهره برداری به خارج از موسسه خود متقاضی داده شود و یا درون سازمان موجود متقاضی، استفاده شود یا اینکه یک شرکت مستقل به وجود آید، ایجاد می کند. 


الف- چه زمانی باید تقاضانامه ی اول را تسلیم کند؟
برای به حداقل رساندن خطر از دست رفتن ابداع به وسیله انتشار یا 
حق اختراع دیگر، تقاضانامه ی اولیه باید هرچه سریع تر تکمیل شود؛ حتی تاخیر یک روزه ممکن است ابداع را به رقیب واگذار نماید. 
غیر از وظیفه نوشتن تقاضانامه به شیوه ی مخصوص، متقاضی باید سعی کند تقاضانامه را در سریعترین زمان ممکن یعنی زمانی که اجرای آن امکان پذیر شد – معیاری در حقوق 
اختراع آمریکا که به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد – تسلیم کند. 
همان گونه که قبلا بیان شد شرط افشای کافی میان کشور ها و مراجع متفاوت است، اما یک وکیل اختراع باید قادر باشدزمان مناسب برای تسلیم تقاضا نامه را پیشنهاد کند . به عنوان یک قاعده ی کلی باید گفت زود اقدام کردن، بهتر از دیر اقدام کردن است. در برابر خطر تصاحب ابداع از سوی رقیب از سوی رقیب، هیچ چاره ای جز این وجود ندارد. 
دلیل اساسی اقدام سریع این است که خطر از دست دادن قدرت حمایت ابداع، با مزایایی که از تاخیر تقاضانامه ی اول ه دست می آید، برابر نیست. ممکن است شرایط به گونه ای باشد که خطر تسلیم تقاضانامه با تاخیر، موجه باشد اما به عنوان یک قاعده کلی، تسلیم سریع تقاضانامه و سازگار نمودن و انعطاف خط مشی متقاعب به روز تسلیم تقاضانامه به نظر می رسد که توصیه ی خوبی باشد. تسلیم سریع تقاضانامه  و سازگاری و انعطاف بعدی خط مشی با توجه به روز تسلیم تقاضانامه، توصیه ی خوبی به نظر می رسد. 


ادامه دارد ....

 

۳۰ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

سالانه 10 هزارو 500 اختراع در داخل کشور ثبت می شود


سالانه 10 هزارو 500 اختراع در داخل کشور ثبت می شود
 

حاجیان -درحال حاضر سالانه 10 هزارو 500 اختراع درداخل کشور ثبت می شود . دکتر ضرغام رئیس صندوق حمایت ازپژوهشگران وفناوران کشوردرگفت وگو با خراسان با اعلام این مطلب افزود:همچنین باتوجه به اهمیت ثبت بین المللی اختراعات در توسعه کشور، یکی از اولویت های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، حمایت از ثبت بین المللی اختراعات است که دراین راستا تا کنون حدود 40 اختراع درخارج از کشور به ثبت رسیده است و67 اختراع نیز درفرآیند ثبت قرار دارد و157 پرونده ثبت بین المللی اختراع نیز مرحله داوری را طی می کند.


۳۰ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۱۳ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری

 

در اصطلاح علامت یعنی هر نشانی که بتواند کالاها یا خمات شخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

 

ثبت علامت تجاری

 

اصطلاح علامت اغلب در کنار و همراه با واژه ها و اصطلاحات دیگری مانند صنعتی، تجاری، خدماتی، کارخانه و ... بکار رود.

ثبت علامت تجاری حسب قوانین و مقررات مربوط، به مالک آن علامت، اعم از شخص حقیقی یا حقوقی حق انحصاری می دهد که به موجب آن می تواند از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری آنهاست جلوگیری کند. اگر علامت تجاری اشخاص ثبت نشود، اشخاص رقیب، از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت آن ها به اندازه ای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه گذاری اشخاص در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود.

وظیفه و نقش یک علامت تجاری این است که مصرف کنندگان را قادر می سازند محصول یک شرکت خاصی را شناسایی کنند و آنرا از عین یا مشابه محصولات رقیبان تشخیص دهند. 

برای ثبت بین المللی علائم تجاری با توجه به ماده 2 پروتکل مادرید ، در مواردی که تقاضانامه ثبت علامت تجاری به اداره یک طرف متعاهد تسلیم می شود یا علامتی در دفتر ثبت اداره یک طرف متعاهد ثبت می شود، شخصی که تقاضانامه یا این ثبت به نام اوست می تواند با رعایت مقررات این پروتکل، از طریق ثبت آن علامت تجاری در دفتر ثبت بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی حمایت از علامت خود را در قلمرو طرف های متعاهد تحت شرایطی تضمین کند.

با توجه به ماده چهار پروتکل، از تاریخ ثبت علامت تجاری ... حمایت از علامت در هریک از طرف های متعاهد ذی مدخل به همان نحوی خواهد بود که در تسلیم علامت مزبور به طور مستقیم به اداره این طرف متعاهد وجود میداشت .

۲۰ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

علامت تجاری


علامت تجاری 


علامت تجاری نشانه ای است که کالا و خدمات یک موسسه یا تولید کننده را از کالا و خدمات هم صنفان و رقبا متمایز و جدا می سازد.

 

ثبت اختراع در مشهد،ثبت اختراع،ثبت برند


علامت تجاری علامتی است که کالای تولیدی یک موسسه یا تولید کننده را از کالاهای مشابه متمایز می سازند و علامت خدماتی نیز علامتی است که خدمات یک موسسه را از خدمات هم صنفان و رقبا تمیز می دهد.
در موافقت نامه تریپس در تعریف علامت تجاری آمده است: هرگونه علامت یا ترکیبی از علائم که بتواند که بتواند کالاها یا خدمات یک فعالیت را از کالاها و یا خدمات فعالیت های دیگر متمایز گرداند علامت تجاری به شمار خواهد آمد.
قانون ایران هیچ گونه تعریفی از 
علامت تجاری ارائه نداده است و تنها به احصاء مصادیق آن پرداخته است .
در طرح تقدیمی به مجلس شورای اسلامی از علامت عریف شده است.
به موجب ماده 21 این طرح، علامت یعنی هر نشان محسوسی که بتواند کالاها (علامت تجاری) یا خدمات (علائم خدماتی) اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
با توجه به مراتب فوق روشن است که علائم خدماتی دارای همان کارکرد های علائم تجاری هستند. تنها تفاوت بین آن ها این است که به جای محصولات (یا کالاها)، علائم خدماتی نسبت به خدمات اعمال می شوند.
نکته قابل ذکر این که در طرح تقدیمی به مجلس شورای اسلامی در تعریف علامت به قابل رویت بودن آن اشاره شده است. به عبارت دیگر، به موجب این تعریف، علامت باید قابل رویت باشد تا ثبت شود. بنابراین علائم نامرئی از قبیل علائم صوتی، علائم بویایی، علائم چشائی و ... از شمول تعریف فوق خارج هستند.
با توجه به تعریف فوق روشن است که علامت تجاری و خدماتی باید دارای ویژگی هایی باشد. یکی از این ویژگی ها این است که علامت باید تمیز دهنده کالا و خدمات یک شرکت از کالا و خدمات شرکت دیگر باشد زیرا اگر علامت دارای این ویژگی نباشد نمی توان مشتری را در انتخاب کالای دلخواه کمک کند. به عبارت دیگر علامت باید قابلیت تشخیص کالاها و خدمات را داشته باشد.
همچنین ویژگی دیگر علامت باید این باشد که علامت انتخابی نباید عموم یا مراکز تجاری را به ویژه در مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات انها گمراه کند به عبارت دیگر علامت انتخابی نباید جنبه گمراه کننده داشته باشد.
خلاصه اینکه علامت تجاری بایستی دو شرط را دارا باشد : جنبه مثبت که قابلیت تشخیص کالاها است. و جنبه منفی این که گمراه کننده نباشد.
در قسمتی از ماده 15 موافقتنامه تریپس آمده است: در مواردی که علائم ذاتا نمی توانند کالاها ی خدمات مربوط را متمایز گردانند، اعضاء ممکن است قابلیت ثبت را به تشخیص تمایز از طریق موارد استعلام مربوط سازند.
در طرح پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی نیز این دو شرط به نحوی آمده است.
به موجب بند (2) ماده 22ف علامت در موارد زیر قابل ثبت نیست :
1-    اگر نتوانند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسات دیگر متمایز سازد.
2-    اگر احتمال داشته باشد که عموم یا مراکز تجاری را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن گمراه کند.

 

۲۰ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

بهره برداری کردن از اختراع


  بهره برداری کردن از اختراع  

بهره برداری کردن از اختراع ثبت شده توسط اشخاصی غیر از مالک اختراع یا  مخترع مشروط به موافقت مالک آن است .

 

ثبت اختراع در مشهد،ثبت اختراع


بهره برداری از اختراع ثبت شده شامل هر یک از اعمال زیر است :
1-    هنگامی که اختراع در خصوص یک فرآورده باشد:
-    ساخت ، وارد کردن ، عرضه برای فروش ، فروش و استفاده از فرآورده.
-    ذخره چنین کالایی به قصد عرضه برای فروش ، فروش یا استفاده .
2-    هنگامی که موضوع 
ثبت اختراع یک فرآیند است :
-    استفاده از فرآیند .
-    انجام هریک از افعال مندرج در بند (1) فوق در خصوص کالاهایی که مستقیما از طریق این فرآیند به دست به دست آمده اند.

 

بهره برداری از اختراع  

این عبارت در بند (ب) ماده 4 کنوانسیون پاریس به کار رفته است.

به موجب این بند، درخواست های بعدی اشخاص ثالث که قبل از انقضاء مواعد مذکور در یکی از کشورهای عضو اتحادیه به عمل آید، به وسیله اعمالی که در این فاصله انجام خواهد گرفت از اعتبار نخواهد افتاد خواه مخصوصا به موجب تسلیم درخواست دیگر یا انتشار اختراع یا بهره برداری از آن یا فروش نسخه هایی از طرح و نمونه صنعتی یا اعمال محدودیت که در هر حال این اعمال موجد هیچگونه حق یا مالکیت شخصی برای اشخاص ثالث نخواهد بود. حقوق اکتسابی اشخاص ثالث قبل از اولین روز تقاضا که مبنای حق تقدم است به موجب قانون داخلی هر یک از کشورهای عضو اتحادیه محفوظ است. 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

  1-هر شخصی با رعایت مقررات معمول در یکی از کشورهای اتحادیه اظهارنامه مربوط به تقاضای ورقه اختراع یا ثبت مدل اشیاء مصرفی یا طرحها و نمونه‌های صنعتی یا علامت کارخانه یا علامت تجاری را شخصاً یا توسط قائم مقام قانونی خویش تسلیم نموده باشد در مورد تسلیم اظهارنامه در سایر کشورهای اتحادیه در مهارت‌های مقرره ذیل از حق تقدم برخوردار خواهد شد.
2- تسلیم هر درخواستی که بموجب قانون داخلی هر کشور عضو اتحادیه یا بموجب عهد نامه‌های دو جانبه یا چند جانبه منعقد بین کشورهای اتحادیه معتبر شناخته شده باشد موجد حق تقدم می‌گردد.
3- مفهوم تسلیم درخواست قانونی که طبق مقررات داخلی تقدیم می‌گردد تسلیم کلیه درخواستهایی است که برای تعیین تاریخ آن در کشور مربوطه کفایت داشته بدون آنکه نتایج بعدی درخواست مورد نظر باشد.

۲۰ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۵۲ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

انواع نوآوری

انواع نوآوری


اگر نوآوری را یک فرآیند بدانیم، باید خروجی آن را نیز مشخص کنیم. ما به چه روش هایی میتوانیم نوآوری میکنیم؟ به بیان دیگر، چه نوع فرصت هایی برای خلق ایده های جدید و ایجاد ارزش از طریق به ثمر رساندن آنها وجود دارند؟

 

نوآوری-انواع نوآوری


گاهی صحبت از یک ایده به کلی جدید است،  مثلا، داروهای جدید بر پایه دستکاری ژنتیکی که جبهه ای جدید را در جنگ یا بیماری ها گشوده اند و یا تلفن های همراه، دستیارهای شخصی دیجیتال و دگر تجهیزاتی که مکان و زمان ارتباطات ما را دگرگون کرده اند. حتی شیشه ساده یک گنجره نیز می تواند حاصل یک نوآوری اساسی در فناوری باشد. امروزه تقریب همه این نوع شیشه ها در سراسر جهان با فرآیند شیشه شناور پیل کینگتن ساخته می شوند که صنعت شیشه را از فرآیند زمان بر سایش و پرداخت برای تسطیح سطح شیشه نجات داده است.
توانایی تعیین این که بازار های جدید کجا و چگونه می توانند ایجاد شوند و رشد کنند نیز بسیار مهم است. 
اختراعتلفن الکساندر گراهام بل به انقلابی یک شبه در دنیای ارتباطات منجر نشد، بلکه بهره برداری از این اختراعمستلزم توسعه بازاری برای ارتباطات فرد به فرد بود. هنری فورد خودرو را اختراع نکرد؛ اما با ساخت مدل معروف "تی"،"خودرویی برای همه" با قیمتی که اغلب مردم از عهده خرید آن بر می آمدند، بازاری انبوه را برای حمل و نقل فردی ایجاد کرد. ارزش چند میلیارد دلاری ای بی نیز به دلیل فناوری پشتیبان مزایده آنلاین آن نیست.، بلکه به این دلیل است که بازاری جدید را خلق کرد و گسترش داد.
اما نوآوری صرفا به عنوان ایجاد بازار های جدید نیست و می تواند روش های جدید برای پاسخ گویی به بازارهای جا افتاده و بالغ را نیز در بر گیرد.خطوط هوایی ارزان نیز هم چون دیگر خطوط هوایی به حمل و نقل هوایی اشتغال دارند، اما نوآوری بنگاه های مانند ساوث وست ایرلاینز، ایزی جت و رایان ایر مسافرت هوایی را دگرگون کرده و بازار آن را گسترش داده است. یکی از حوزه های جدید و چالش برانگیز برای نوآوری بازار های بکر کشورهای در حال توسعه است: چهار میلیارد نفر که روزانه کمتر از دو دلار درآمد دارند. امکان توسعه محصولات و خدمات نوآورانه و به کلی متفاوت برای برآورده کردن نیاز های این جمعیت عظیم، که پراهالاد از آن به عنوان "قاعده هرم" یاد میکند، بسیار بالاست و آموخته های حاصل از ان را می توان در بازار های جا افتاده کشور های توسعه یافته نیز به کار برد. نو آوری صرفا در باره محصولات تولدی نیست. در اغلب اقتصاد ها، خدمات بخش اعظم فعالیت ها را به خود اختصاص می دهد. بنابراین فضای زیادی برای نوآوری در این بخش وجود دارد. هزینه های سرمایه ای کمتر در بخش خدمات اغلب به معنای زیاد بودن فرصت برای تازه واردان و تحولات بنیادین در این بخش است. اگرچه امروزه باتک داری و خدمات آنلاین بیمه امری عادی هستند، در جای خود کارایی این بخش ها و طیف خدمات آنها را عمیقا دگرگون کرده اند. تازه واردانی که روی موج اینترنت سوار شدند، قواعد بازی را در بسیاری از صنایع نو نوشتند؛ مثلا می توان به آمازان در خرده فروشی، ای بی در داد و ستد و حراج،گوگل در تبلیغات و اسکایپ در تلفن اشاره کرد. برخی از شرکت ها نیز از امکان وب برای تغییر مدل های کسب و کار خود استفاده کرده اند که می توان به خود هوایی ارزان، خرید آن لاید و صنعت موسیقی اشاره کرد.


ابعاد چهارگانه فضای نوآوری
نوآوری ذاتا همراه با تغییر است. این تغییر میتواند اشکالی مختلف به خود بگیرد. ما در این کتاب بر چهار گروه عمده از نوآوری متمرکز میشویم:
1- نوآوری در محصول: تغییر کالاها یا خدماتی که یک سازمان عرضه می کند؛
2-  نوآوری در فرایند: تغییر روش های خلق و عرضه محصولات/ خدمات؛
3- نوآوری در موقعیت: تغییر زمینه ای که کالا یا خدمت در آن عرضه میشود؛ نوآوری در پارادایم: تغییر مدل های ذهنی که منطق رفتارهای سازمان را تشکیل می دهد.

۱۹ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

تفاوت بین اختراع و اکتشاف


تفاوت بین اختراع و اکتشاف


در کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی، موافقتنامه جنبه های تجاری و حقوق مالکیت معنوی (تریپس) و معاهده همکاری ثبت اختراع (pct) صرفا به اختراع پرداخته شده است و از اکتشافات مطلبی نیامده است. در بند 4 ماده 2 کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت معنوی از اکتشافات علمی به عنوان یکی از مقولات حقوق مالکیت معنوی حمایت به عمل آمده است. همچنین در بند (1) ماده (1) ماهده ژنو تصویب شده در سال 1978 میلادی اکتشاف به شناخت پدیده ها، قوانین و یا خصوصات عالم ماده که قبل از این شناخته نشده و قابل ارزیابی نبوده باشند تعریف شده است. به هر حال روشن است در صورتی که کشفیات در مواد طبیعی مانند موضوعات بیولوژیک از جمله DNA خصوصیات اختراع را در اثر تصنع بشر بدست آورد به عنوان اختراع قابل ثبت می باشد. 
قانون گذار ایران در ماده 26 قانون ثبت علائم و اختراعات، اختراع و اکتضاف را قابل ثبت دانسته است و بکار بردن کلمه "اکتشاف" در قانون ایران این ذهنیت را تقویت کرده استکه کشف چیزهایی که در جهان طبیعت وجود دارد را می توان به عنوان اختراع ثبت کرد. این برداشت صحیح به نظر نمی رسد زیرا اگر اکتشاف را به معنای پدید آوردن شی جدید بدانیم می توان آن را مترادف با کلمه اختراع تلقی و قابل ثبت دانست ولی اگر اکتشاف را به معنای کشف چیزهایی بدانیم که در جهان طبیعت وجود دارد بدیهی است که این یک عمل اختراعی به حساب نمی آید. زیرا در یک عمل اختراعی به حساب نمی آید. زیرا در یک عمل اختراعی از فعالیت فکری شخص مخترع در پدید آوردن یک اثر فنی جدید بهره برداری شده است و این اثر با شناختن یک عنصر موجود در طبیعت مانند عنصر اورانیوم تفاوت دارد. 
با توجه به مراتب فوق روشن است که منظور قانون گذار از به کاربردن کلمه «اکتشاف» بیان فعالتی اختراعی بوده به ویژه که فقط دو مورد در قانون ثبت علائم و اختراعات کلمه «اکتشاف» به کار رفته و در سایر موارد از واژه اختراع، مخترع و یا ورقه اختراع استفاده شده است.
لازم به ذکر است که در طرح پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، کشفیات به صراحت از حیطه حمایت از اختراع خارج شده اند. 
با توجه به تعریفی که از اختراع بعمل آده است اختراع ممکن است مربوط به یک فرآورده (محصول، کالا)یا یک فرآیند باشد. 
در ماده 27 قانون ثبت علائم و اختراعات نیز این تفکیک به نحو روشنی مشخص شده است. در این ماده آمده است: حقوق ناشی از ورقه اختراع شامل موارد زیر نمی شود:
1-    اعمال مربوط به کالاها و سائلی که توسط مالک اختراع یا با توافق او در بازار ایران عرضه شده اند. 
2-    استفاده از وسائل در هواپیماها، وسائط نقلیه زمینی یا کشتی های سایر کشورها که به طور موقت یا تصادفا وارد حریم هوائی، مرزهای زمینی یا آب های ایران شده اند. 


۱۹ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

عدم استفاده از علامت تجاری(1)

 عدم استفاده از علامت تجاری(1)

 علامتی که در بریتانیا (یا در مورد علامت تجاری جامعه اروپایی، در کشورهای اتحادیه اروپا) به مدت پنج سال مورد استفاده قرار نگرفته باشد قابل ابطال خواهد بود. منطق این قاعده، کاهش تعداد علامت تجاری و در نتیجه کاهش تعارض میان آنها است. این ففرصت فقط از تاریخی که علامت عملا وارد دفتر ثبت علائم می گردد آغاز خواهد شد. از آن جا که مدتی طول خواهد کشید (در حدود نه ماه برای علامت بریتانیایی و دو سال برای علامت جامعه اروپایی) تا درخواست به جریان بیافتد، در عمل، دارنده علامت از تاریخ درخواست، مدت زمان طولانی برای استفاده از آن خواهد داشت. هنگامی که علامت به دلیل عدم استفاده مورد اعتراض واقع می شود، برای اثبات اینکه دارنده علامت تجاری، در مدت مقرر از آن استفاده نموده استبر عهده خود او خواهد بود استفاده به عمل آمده بایستی در بر دارنده تعدادی از شرایط لازم باشد. نخست اینکه بایستی توسط خود مالک یا با رضایت او انجام گرفته باشد. بنابراین استفاده از علامت، تنها توسط شخص مجاز، ملاک عمل خواهد بود. 
 
ثبت علامت تجاری - علامت تجاری-
 

دوم اینکه استفاده به عمل آمده بایستی در ارتباط با کالاها و خدمات موضوع ثبت علامت تجاری باشد. در صورتی که کالاها یا خدمات مربوطه به نحو موسع تعریف شده باشد، ممکن است تحقیق و کاوش عمیق تری نسبت به مشخصات، ضروری گردد تا دقیقا معلوم شود علامت برای چه چیز هایی مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه بتوان به مشخصات قابل قبولی از کالاها یا خدمات در ارتباط با استفاده به عمل آمده دست یافت. به عنوان مثال در یک دعوی علامت "فری استایل" برای " برنامه ریزی و رزرو جا برای مسافرت، تور ها و گشت ها؛ همراهی مسافران و برنامه ریزی برای همراهی مسافران، ارائه خدمات دفتر توریستی و رزرو و ارائه محل اقامت و خدمات مربوط به تدارک آذوقه برای مسافران" به ثبت رسیده بود. علامت مطبور در عمل فقط برای تورهای دربستی و برای تنوع سنی بین 18 تا 30 سال، توسط مالک علامت تجاری مورد استفاده قرار گرفته بود. وی بر علیه خوانده و به علت استفاده از علامت فری استایل برای تورهای دریایی تعطیلاتی (که عموما در زمینه جذب مشتریان مسن تر شناخته شده بود) اقدام به طرح دعوی نمود. در رسیدگی بدوی، قاضی دادگاه، مشخصات را محدود نمود تا مانع شمول کلمه گشت ها، به کشتی های تفریحی گردد و استدلال وی نیز آن بود که گروه اخیر، تشکیل دهندهه طبقه متمایزی از برنامه های تعطیلاتی بوده است که از نظر نوع و مشتریا، با برنامه های تور های تعطیلاتی زمینی، از قبیل آنچه که توسط مالک علامت تجاری ارائه می گردیده تفاوت داشته است. دادگاه تجدید نظر، این محدودیت را نپذیرفت و اظهار داشت که مشخصات بایستی محدود به "تور های کامل" شود چرا که این همان چیزی است که مشتریان معمولی، خدمات ارائه شده از سوی مالک علامت تجاری را با آن توصیف می کنند. 

پیداست که حوزه دقیق محدودیت به عمل آمده از سوی داداه در یک دعوای نقض علامت تجاری میتتواند جنبه ی حیاتی و تعیین کننده ای داشته باشد. در دعوی مزبور، دارنده علامت تجاری در رسیدگی بدوی و هنگامی که علامت او محدود شده و شامل گشت های دریایی نگردید، بازنده دعوی نقض علامت شد ولی در مرحله تجدید نظر و هنگامی که علامت او محدود به تور های کامل شد و برنده دعوی شناخته شد. گشت های دریایی، نوعی از تور های کامل شناخته شد و بدین ترتیب علامت ها و خدمات، یکسان تلقی شده و بدین ترتیب نقض همان نوع علامت/خدمات صورت گرته بود. بنابراین اگر علامتی برای مدت بیش ز پنج سال در دفتر ثبت علائم مانده باشد، دارنده آن نمی تواند مطمئن باشدکه مشخصات موسع بتواند او را قادر سازد که از هر گونه استفاده از علامت، در چارچوب مشخصات مربوطه جلوگیری نماید. در صورتی که او از کل محدوده مشخصات اعلام شده استفاده ننموده باشد، علامت در معرض تهدید قرار خواهد گرفت، با این حال و در عالم واقع احتمالا او به امتیازی دست خواهد یافت. مردم مایل به ورد به دعاوی مربط به علامات تجاری نیستند و بنابراین اگر کسی وابسته به علامتی نباشد احتمالا از علامت دیگری استفاده کرده و ترجیح می دهد درگیر یک دعوی طولانی مبتنی بر عدم استفاده نشود. 

ادامه دارد...

۱۹ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

نوآوری


نوآوری


یکی از مشکلات مدیریت نوآوری فهم متفاوت مردم از واژه نوآوری است که اغلب با اختراع اشتباه گرفته می شود. نوآوری، که ریشه در واژه لاتین innovare دارد، در مفهوم عام به معنای "ایجاد یک چیز جدید" است. نوآوری یعنی فرآیند تبدیل فرصت به ایده های جدید، و رساندن ایده های جدید به کاربرد عملی گسترده

 

نوآوری


در زیر نظر برخی از صاحب نظران را برای شما شرح میدهیم:

1-    "نوآوری یعنی بهره برداری موفق از ایده های جدید" (بخش نوآوری وزارت بازرگانی و صنعت انگلستان)

2-    "نوآوری صنعتی شامل فعالیت های فنی،طراحی،تولیدی،مدیریتی و تجاری در بازار یابی یک محصول جدید (یا بهبود یافته)یا نخستین کاربرد تجاری یک فرآیند یا ابزار جدید (یا بهبود یافته) است".(کریس فریمن(1982)، اقتصاد نوآوری صنعتی،ویرایش دوم،لندن،نشرپینتر).

3-    "... نواوری لزوما به معنای تجاری سازی یک پیشرفت عمده در مرزهای فناوری(نوآوری انقلابی) نیست، بلکه حتی بهره برداری از تغییراتی کوچک در دانش فنی فناورانه (بهبود یا نوآوری تدریجی) را نیز در بر میگیرد". (روی روت ول و پاول گاردینر (1985)، اختراع، نوآوری و بازنوآوری و نقش کاربر). 

4-    "نوآوری ابزار ویژه کارآفرینان است، ابزاری که کارآفرینان به اتکای آن از تغییر به عنوان فرصتی برای ایجاد کسب و کار یا خدمتی متفاوت استفاده میکنند. نوآورری میتواند در قالب یک دیسسیپلین جدید ظاهر شود؛ می تواند آموخته وتجربه شود". (پیتر دراکر(1985)).

5-    " شرکت ها با نوآوری به مزیت رقابتی دست میابند ... که هم فناوری های جدید و هم روش های جدید انجام کارها را در بر میگیرد". (مایکل پورتر (1990)).

6-    کسب و کار نوآور کسب و کاری است که به شکلی متفاوت با دیگر کسب و کارها زنده است و نفس می کشد؛ تنها مجموعه ای از ایده های خوب نیست، بلکه ترکیبی از ایده های خوب، کارکنان با انگیزه و درک عمیق خواست های مشتریان است". (ریچارد برانسون(1998).)

 

۱۲ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

نام تجاری

 


نام تجاری ، اسم تجاری ، نام بازرگانی


                                                                                                                  

نام ها و اسم تجارتی یکی دیگر از مصادیق حقوق مالکیت صنعتی است . به طور کلی نام تجارتی یا نام بازرگانی عبارتست از اسم یا نشانه ای که بنگاه تجارتی را مشخص می کند. به عبارت دیگر شرکت ها علاوه بر دارا بودن علائم تجاری که کالاها و خدمات آنها را از رقباء متمایز می سازد می توانند دارای نام تجارتی نیز باشند. نام تجارتی برای تمایز یک شرکت از دیگر به کار می رود.

با توجه به تعاریف فوق و نقشی که اسامی تجاری باید در تمییز یک بنگاه از بنگاه دیگر داشته باشد روشن است که نام تجاری همانند علائم تجاری باید دارای قدرت تمیز دهندگی باشدو همچنین موجب گمراهی مخاطبان را فراهم نیاورد.

خلاصه این که علامت جارتی و اسم تجارتی باهم تفاوت دارند. زیرا این دو اهداف متفاوتی را دنبال می کنند . اسم تجارتی مبین و معرف تولید کنده یا تاجر است و علامت تجارتی محصولات صاحب علامت را از محصولات دیگران تمایز و مصرف کننده را از خرید محصولات اشتباهی بازداشته و معرف کیفیت ثابت کالا دارای علامت نیز خواهد بود.

گاهی شرکت ها اسم تجارتی را به عنوان علامت تجارتی یا خدمت به کار می برند. در این صورت اسم تجارتی در تبلیغات کالاها به عنوان تعیین کننده منشاء کالا یا خدمت عمل می کند. به عنوان مثال شرکت کامپیوتری سیب اسم تجارتی سیب را به عنوان علامت به کار می برد و در فروشگاه های غذایی «مک دونالد»از این اسم به عنوان علامت خدمت استفاده می شود. در این صورت ممکن است به عنوان علانت به ثبت برسد.
ماده 8 کنوانسیون پاریس به موضوع اسم های تجارتی پرداخته است. بر اساس این ماده ، اسم های تجارتی باید بدون تعهد بر ثبت اظهار نامه یا ثبت اسم تجارتی ، در کلیه کشور های اتحادیه مورد حمایت قرار داده شوند خواه بخشی از یک علامت تجاری یاشند خواه نباشند. از این رو حمایت می تواند ناشی از یک قانون خص راجع به اسم های تجاری یا از قوانین عام تر درباره رقابت مکارانه یا حقوق مربوط به شخصیت باشد. 
درهیچ موردی نمی توان حمایت را مشروط به ثبت اظهار نامه یا ثبت اسم تجاری کرد. با وجود این اگر در یک کشور عضو حمایت از اسامی تجاری وابسته به استفاده از اسم باشد و به میزانی که آن اسم تجاری دیگر ممکن است باعث ایجاد اشتباه یا صدمه به اسم تجاری اول باشد ، تکلیف و معیار مزبور می تاند از سوی آن کشور عضو عملی شود.
در موافقتنامه تریپس به حمایت از اسامی تجاری به صراحت پرداخته نشده است ولی از آنجایی که به استناد ماده (2) موافقتنامه ، اعضای سازمان تجارت جهانی باید مواد 1 تا 12 و 19 کنوانسیون پاریس (1967) را رعایت نمایند بنابراین روشن است که الزامات مقرره در ماده 8 کنوانسیون پاریس در رابطه با حمایت از اسامی تجاری برای اعضای سازمان تجارت جهانی نیز لازم الجرا است.
ایران نیز اگرچه به موجب ماده 8 کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی مکلف به حمایت از اسامی تجارتی می باشد و مواد 576 تا 582 قانون تجارت نیز اختصاص به اسامی تجارتی دارد ولی در قوانین و مقررات داخلی به لحاظ عدم تصوب آیین نامه مربوطه تاکنون از اسامی تجارتی حمایتی به عمل نیامده استو تجار غالبا برای کسب چنین حمایتی نام تجاری خود را به عنوان علامت تجاری به ثبت می رسانند.
ماده 29 طرح تقدیمی به مجلس شورای اسلامی اختصاص به نام های تجارتی دارد.
به موجب بند الف این ماده ، هر اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه استفاده از آن بر خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه یا باشد و یا به ویژه اگر موجبات مراکز تجاری یا عموم را نسبت به ماهیت موسسه ای که توسط آن اسم یا عنوان معرفی می شود فراهم کند ، نمی تواند به عنوان یک نام تجارتی به کار رود.
به موجب بند ب این ماده ، صرف نظر از قوانین و مقررات ثبت اجباری نام های تجارتی ، این قبیل نام ها حتی قبل از ثبت یا بدون ثبت در برابر عمل خلاف قانون اشخاص ثالث حمایت خواهند شد. هرگونه استفاده بعدی از یک نام تجارتی توسط اشخاص ثالث اعم از این که به صورت نام تجارتی ، یا علامت یا علامت جمعی باشدیا هرگونه استفاده از نام تجارتی یا علامت مشابه که به احتمال قوی ، گمراهی عموم را باعث شود ، غیر قانونی تلقی خواهد شد.


۱۲ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۱۴ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین