کلینیک تخصصی ثبت اختراع، ثبت علامت تجاری(برند)، ثبت طرح صنعتی

۱۸ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

برندتان را رایگان ثبت کنید!

 

برندتان را رایگان ثبت کنید!

 




شروع فستیوال بزرگ ثبت برند از عید فطر 94 تا عید قربان 94 


برای اولین بار موسسه پلکان اقدام به برگزاری جشنواره ثبت برند نموده است. در این جشنواره شرکتها و موسساتی که برند خود را در کشور های مقاصد صادراتیشان ثبت نمایند می توانند از مزایای ثبت برندشان در ایران به صورت کاملا رایگان استفاده کنند.

همچنین تخفیف های ویژه ای نیز برای ثبت برندهای داخلی در نظر گرفته شده  است. علاوه بر موارد فوق، پرداخت اقساطی مبالغ قراردادها نیز در این بازه زمانی از دیگر خدمات ویژه ای است که موسسه پلکان برای این جشنواره در نظر گرفته است.



۳۱ تیر ۹۴ ، ۱۱:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

چه اعمالی علامت تجاری را باطل می کند؟


ثبت علائم تجاری و سقوط حق مالکیت آن 

طرق مختلف ساقط شود. از جمله اسباب سقوط حق مزبور عبارتند از :


1- عدم استعمال اسم تجاری 
عدم استعمال  اسم تجاری یا قطع استعمال مصداق پیدا کند، موجب سقوط و زوال مالکیت آن است. در واقع این حق به علت قطع استعمال، بلا صاحب یا بلا مالک خواهد شد. با زوال امتیاز ناشی از نام تجاری اشخاص ثالث می توانند به عنوان نام بازرگانی از این نام استفاده کنند. بنابراین تجار یا موسسات تجاری باید برای جلوگیری از سقوط حق نام بازرگانی آنان و حفاطت از آن تلاش لام به عمل آورند؛ زیرا ممکن است غیر ارادی این حق ساقط شود.


2- اعراض از حق 
اعراض عبارت از انصراف یا چشم پوشیدن صاحب حق مالی و مالک  از حقوق مالی یا اموال خود است. اعراض یک عمل حقوقی یک جانبه یا ایقاع است بنابرراین نیاز به قصد انشاء دارد با این ترتیب افراد فاقد اهلیت قانونی صلاحیت اعراض حق مالی یا مالکیت خود را ندارند.
اعراض از حق نام بازرگانی باید صریح یا ضمنی ولی فاقد ابهام بوده و از روی قصد و اراده صورت گرفته باشد. به طور مثال اگر تاجری نام تجاری دیگری غیر از نام قبلی برای فعالیت تجاری خود یا موسسه تجاری خود انتخاب کند، به مفهوم  اعراض از حق محسوب می شود و فاقد ابهام است. اما نادیده گرفتن استفاده از افراد ثالث از نام تجاری یا اعتراض نکردن به آنان، اعراض از حق نبوده و موجب سقوط حق نیست.


3- عدم تجدید ثبت نام تجاری 
طبق ماده 579 قانون تجارت ایران چنانچه نام بازرگانی به ثبت رسیده باشد، مدت اعتبار آن از تاریخ ثبت پنج سال است ولی در زمینه تجدید آن و نتیجه عدم تجدید ثبت حکمی وجود ندارد که وضع مقررات کامل در زمینه اسم تجاری و حقوق و آثار آن در نظام حقوق ایران ضروری است. اصولا مدت اعتبار نام بازرگانی در صورتی قابل طرح است که نام بازرگانی الزاما یا اختیارا به ثبت رسیده باشد ولی اگر تجدید ثبت آن مدتی نسبتا طولانی اقدام لازم به عمل نیاید، اماره اعراض از حق نسبت به نام بازرگانی محسوب خواهد شد مگر این که نص خاصی بر خلاف آن وجود داشته باشد.

 

 

 

۳۰ تیر ۹۴ ، ۱۴:۱۹ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ادمین

ثبت نام در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی


ثبت نام در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی


جشنواره خوارزمی- ثبت اختراع-اداره ثبت اختراعدبیرخانه جشنواره خوارزمی زمان ثبت نام در جشنواره خوارزمی را اعلام کرد ثبت نام از  94/5/10 (دهم مرداد ماه هزار و سیصد و نود و چهار) آغاز خواهد شد و همچنین مهلت ارسال مستندات طرح تا پایان شهریور ماه 1394 می باشد. افراد می توانند پس از مطالعه راهنمای شرکت در جشنواره، نسبت به ثبت نام در سامانه جشنواره اقدام نمایند.

 

 

 

 

 

 

 


طرح‌های قابل پذیرش می‌بایست در پانزده گروه تخصصی شامل فناوری‌های شیمیایی، مکانیک، برق و کامپیوتر، هنر و معماری، کشاورزی، منابع طبیعی و امور دامی، علوم پایه، عمران، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، مواد، متالورژی و انرژیهای نو، زیست فناوری، محیط زیست و علوم پایه پزشکی، فناوری نانو، هوافضا، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات، مکاترونیک و صنایع دفاعی و در پنج محور پژوهشی شامل پژوهش‌های بنیادی، پژوهش‌های کاربردی، پژوهش‌های توسعه‌ای، اختراع و نوآوری  به جشنواره بین‌المللی خوارزمی ارایه گردد.  

تقاضیان می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره به نشانی www.khwarizmi.ir  برای ثبت نام اقدام کنند.

منبع: سایت جشنواره خوارزمی

۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۲:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

جشنواره منطقه ای اختراعات خراسان

 

جشنواره منطقه ای اختراعات خراسان

 

ثبت اختراع,جشنواره منطقه ای اختراعات, رویش اختراعاتجشنواره های منطقه  ای هرسال در چند منطقه از کشور با محوریت یکی از استان های منطقه برگزار می شود. تمام مخترعانی که تمایل به شرکت در جشنواره­ های منطقه  ای برای ارزیابی اختراع های خود را دارند با توجه به استان محل سکونت خود می توانند با گواهی ثبت اختراع و سایر مدارک (تأییدیه های اخذ شده از نهادهای مرتبط با اختراع) در جشنواره ها ثبت نام کنند. اطلاعات مربوط به فراخوان جشنواره های منطقه ای در وبگاه بنیاد ملّی نخبگان به نشانی www.bmn.ir قرار داده می شود و اطلاعات تکمیلی از طریق دبیرخانة هر جشنواره اعلام می شود.

 

 

 

جشنواره منطقه ای رویش خراسان از 27 مرداد ماه تا 29 مرداد ما به میزبانی خراسان جنوبی (بیرجند) برگزار می شود. لازم به ذکر است صرفا مخترعین خراسانی مجاز به شرکت در جشنواره  و استفاده از تسهیلات آن می باشند

مدت ثبت نام در این جشنواره از 7 تیر الی 7 مرداد ماه می باشد.

برای اطلاعات بیشتر از جزئیات این جشنواره می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:


http://bmn.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=3&pageid=6510

 

۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۲:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

ثبت علامت تجاری در مسیر ملی

 

ثبت علامت تجاری در مسیر ملی


برای ثبت علامت تجاری و کسب حمایت بین المللی متقاضی ثبت علامت تجاری می تواند به اداره ملی ثبت علامت تجاری کشورهای مورد نظر مراجعه می کند و اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود را به زبان آن کشورها تسلیم و با پرداخت هزینه های مربوط درخواست ثبت علامت تجاری را بنماید. روشن است اگر تعداد کشورهایی که متقاضی می خواهد در قالب این نظام علامت خود را به ثبت برساند زیاد باشند این مسیر را برای او دشوار، پیچیده و گران خواهد بود زیرا در این نظام اولا: متقاضی باید با توجه به موافقتنامه های دو جانبه یا عمل متقابل و ... واجد شرایط مقرره در قانون ملی کشورهای مورد نظر برای تسلیم اظهارنامه باشد. 
ثانیا: متقاضی باید مدارک و مستندات مربوط را به زبان کشورهای مورد نظر برای تسلیم اظهارنامه باشد. 
ثالثا: از طریق وکیل یا کارگزار نسبت به ثبت علامت در کشور های مورد نظر اقدام نماید. 
بدیهی است که با توجه به هزینه های ترجمه مدارک و مستندات و بویژه هزینه انتخاب وکیل و کارگزار در کشورهای مورد نظر  در صورتی که تعداد کشور ها زیاد باشد می تواند موجبات تحمیل هزینه های سنگین به صاحب علامت تجاری را فراهم کند. 
همچنین برای طی این مسیر چنانچه کشورهای مورد نظر عضو کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی باشند و متقاضی نیز به نحوی صلاحیت برخورداری از مزایای مقرره در کنوانسون یاد شده را داشته باشد در این فرض می تواند از حق تقدم و سایر مزایای کنوانسیون یاد شده تحت شرایطی استفاده کند. 
با توجه به مراتب فوق از آنجائیکه جمهوری اسلامی ایران در سال1337 عضویت در کنوانسیون پاریس را پذیرفته است بنابراین اتباع ایرانی و بطور کلی کسانی که در ایران بتوانند از مزایای کنوانسیون پاریس استفاده کنند، این حقوق و مزایا را خواهند داشت که در قالب نظام پاریس نسبت به ثبت علامت تجاری خود در کشور های دیگر عضو کنوانسیون فوق اقدام کنند. 
مقررات کنوانسیون پاریس را می توان به چهار گروه اصلی تقسیم کرد:
-    گروه اول از این مقررات شامل مقررات ماهوی می باشند که ضامن حق اساسی معروف به حق برخورداری از رفتار ملی در هر یک کشورهای عضو می باشد. 
-    گروه دوم از این مقررات، حق اساسی دیگری معروف به حق تقدم را ایجاد می کند. 
-    گروه سوم از این مقررات به تعریف تعدادی قواعد خاص در زمینه حقوق ماهوی می پردازد که هم شامل حقوقی است که موجد حق و مسئولیت می باشند و هم قواعدی را در برمی گیرد که کشورهای عضو را ملزم کرده یا مجاز می شمارند که با تبعیت از آن قواعد به قانون گذاری داخلی بپردازند. 
-    گروه چهارم از این مقررات به یک چارچوب حقوقی می پردازد که به منظور اجرای کنوانسیون برقرار شده است و شامل مواد نهایی کنوانسیون می باشد. 
با توجه به مراتب فوق در این قسمت از بحث به قواع اساسی کنوانسیون پاریس در خصوص مورد می پردازیم:
1-    اصل رفتار ملی
2-    حق تقدم
3-    استعمال علائم تجاری
4-    استعمال متقارن علائم تجاری
5-    استقلال علائم تجاری
6-    علائم تجاری مشهور
7-    نشان های دولتی
8-    حمایت از علائم تجاری ثبت شده در یک کشور عضو اتحادیه در سایر کشورهای عضو اتحادیه
9-    ثبت به اسم نماینده بدون اجازه مالک 
10-    ماهیت کالاهایی که علائم تجاری برای آنها اعمال می شود
11-    علائم جمعی
12-    علائم تجاری نمایش داده شده در نمایشگاه های بین المللی 

ادامه دارد....

 

 

۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۱:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

ثبت علامت تجاری بین المللی


ثبت علامت تجاری بین المللی


ثبت علامت تجاری مانند ثبت اختراع دارای اثر و حق سرزمینی و قلمرویی است به این معنا که اصولا علامت تجاری مورد نظر فقط در منطقه یا کشوری مورد حمایت قرار میگیرد که حمایت از آن در آن منطقه یا کشور تحصیل شده باشد. به عبارت دیگر اگر متقاضی ثبت علامت تجاری،  علامت خود را در کشوری به ثبت نرساند علامت تجاری در آن کشور قابل حمایت نیست و اشخاص به راحتی می توانند حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری را در آن کشور نقض کنند و صاحب علامت حق هیچگونه اعتراضی را در این خصوص ندارد. به هر حال تنها با ثبت علامت تجاری در کشور مورد نظر و بر خوردار شدن از حقوق ناشی از ثبت علامت در آن کشور است که صاحب علامت، این توان و اختیار را کسب خواهد کرد که به راحتی کالاها و خدمات خود را با علامت تجاری ثبت شده به آن کشورها صادر می کند. 
خلاصه اینکه حقوق قانونی ناشی از 
ثبت علامت تجاری اصولا به قلمرو کشوری که ثبت در آن صورت گرفته است محدود می گردد. بنابراین ثبت معتبر یک علامت تجاری در کشور مبدا فقط صاحب علامت را در آن کشور از حقوق مربوط برخوردار می کند و این ثبت نمی تواند دارای اثر در کشورهایی باشد که علامت هنوز در آن کشورها به ثبت نرسیده است. البته علامت معروف و مشهور از قاعده فوق استثنا هستند که در مباحث قبلی در این خصوص توضیحات کافی داده شده است. 
علی رغم مراتب فوق، از آنجائیکه ثبت علامت در خارج از کشور مستلزم هزینه های زیادی است از این رو صاحبان علامت بویژه اشخاص حقوقی باید صرفا کشورهایی را که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و درواقع بازارهای هدف هستند شناسایی و نسبت به ثبت علامت تجاری خود در آن‌ها اقدام کنند. 
با توجه به مراتب فوق مولفه های زیر برای ثبت علامت در کشور ها می تواند مفید باشد:
1-    توجه به کشور هایی که صاحب علامت می خواهد اجازه بهره برداری از علامت خود را به بنگاهای واقع در آن‌ها واگذار کند. 
2-    کشورهایی که صاحب علامت می خواهد محصولات و کالاهایی که علامت برای آن ها به ثبت رسیده است را به آن‌ها صادر کند، زیرا صادر کردن محصولات دارای 
علامت تجاری متمایز کننده باعث خواهد شد محصولا در بازار های خارجی شناخته شوند و صاحب علامت را قادر خواهد ساخت در میان مصرف کنندگان خارجی شهرت و اعتبار تحصیل کند که این امر در دراز مدت منجر به کسب سود بیشتر در خارج از کشور خواهد شد. 
با توجه به مراتب فوق و نظر به اهمیت کسب 
حمایت از علامت تجاری در خارج از قلمروی کشور مبدا (به عنوان مثال ایران) به طور کلی 3 راه عمده برای کسب حمایت در خارج از کور وجود دارد که به شرح زیر است:

1-    مسیر ملی برای ثبت علامت تجاری
2-    مسیر منطقه ای برای ثبت علامت تجاری
3-    مسیر بین المللی برای ثبت علامت تجاری

ادامه دارد....

۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۱:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

ثبت اختراع بین المللی


 ثبت اختراع بین المللی

 
حق اختراع یک حق سرزمینی و قلمرویی است؛ به این معنا که اختراع مورد نظر فقط در منطقه یا کشوری مورد حمایت قرار می گیرد که حمایت از آن در آن متطقه یا کشور تحصیل شده باشد. به عبارت دیگر، اگر مخترع یا متقاضی، اختراع خود را در کشوری به ثبت نرساند اختراع در آن کشور قابل حمایت نیست و اشخاص به راحتی می توانند حقوق انحصاری ناشی از اختراع او را نقض کنند و متقاضی حق هیچگونه اعتراضی را ندارد. بنابراین تنها با ثبت اختراع در کشورهای مورد نظر و برخوردار شدن از حقوق انحصاری در آن کشورها، مخترع این توان را کسب خواهد کرد که اجازه بهره برداری از اختراع ثبت شده را به شرکت های خارجی تفویض کند و ضمن داشتن روابط تجاری با آن کشور ها، از طریق مشارکت با آنها، بازار های زیادتری دسترسی پیدا کند. 
علی رغم مراتب فوق، چون ثبت اختراع در خارج از کشور مستلزم هزینه زیادی است، شرکت ها به ویژه باید کشورهایی را که در آن ها به حمایت نیاز دارند دقیقا شناسایی و صرفا در کشورهایی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و در واقع بازارهای هدف  محصول یا فرآیند موضوع اختراع هستند، نسبت به ثبت اختراع خود اقدام کنند. 

در راستای تامین اهداف فوق، ملاحظات کلیدی زیر می تواند راهگشای متقاضی به ویژه شرکت های تجاری باشد:

1-    اختراع ادعایی در چه مکان‌هایی باید مورد بهره‌برداری تجاری قرار بگیرد.

2-    بازار عمده محصولات مشابه کدامند. 

3-    هزینه مربوط به ثبت اختراع در هر بازار هدف چقدر است و اصولا چه مبلغی برای ثبت اختراع اختصاص داده شده است.

4-    رقیبان عمده کجا مستقرند

5-    محصول کجا ساخته خواهد شد.

6-    اجرای حقوق اختراع ثبت شده در یک کشور خاص چه حد مشکل خواهد بود.

با توجه به مراتب فوق، معمولا 3 راه عمده برای کسب حمایت در خارج از کشور وجود دارد که به شرح زیر است:

1-    مسیر ملی برای ثبت اختراع
2-    مسیر منطقه ای برای ثبت اختراع
3-    مسیر بین المللی برای ثبت اختراع

 

ادامه دارد...

۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۱:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

اداره ی ثبت اختراع



اداره ی ثبت اختراع

ادارة کل مالکیت صنعتی واقع در تهران، خیابان قائم فراهانی،نرسیده به خیابان شهید بهشتی ،سازمان ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی است، در این اداره خدماتی چون ثبت اختراع، علامت تجاری، طرح صنعتی، ثبت شرکت‌ها ،تجاری سازی و ... ارائه می شود.

 

اداره ثبت اختراع-ثبت اختراع

 

فرد مخترع برای ثبت اختراع باید به به سایت اداره کل  مالکیت صنعتی (www.ssaa.ir) مراجعه کرده و جهت تحویل مدارک در انتهای پروسه ثبت و همچنین جهت انجام برخی از امور اداری در طول انجام مراحل ثبت باید به اداره ثبت اختراعات مراجعه نماید.

صاحب علامت تجاری، برای ثبت علامت خود باید به اداره مالکیت صنعتی مراجعه نماید و با تحویل مدارک خود جهت ثبت علامت خود اقدام نماید.

اداره ثبت اختراع و ثبت علامت تجاری در حال حاضر فقط در تهران است و ثبت اختراع و علامت تجاری تنها و در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی انجام می‌گیرد. ثبت اختراع در مراحل ابتدائی شامل ثبت اظهارنامه و تسلیم مدارک لازم و متون اختراعی مشود و می توان پروسه ثبت را بطور آن لاین (اینترنتی) انجام داد و با دریافت کد و رمز مربوطه جریان ثبت را پیگیری نمود ولی در برخی از مراحل (صدور ابلاغیه جهت مراجعه حضوری) و همچنین اخذ و تایید برخی از نامه ها و در صورت نهائی شدن ثبت جهت تشکیل پرونده و ارائه اصل و کپی مدارک برای صدور سند اختراع باید حضورا" به اداره ثبت اختراعات مراجعه گردد.

۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۱:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

بخش دوم:علامت تجاری و نقض آن


 

بخش دوم:علامت تجاری و نقض آن


با توجه به قوانین و مقررات کشور ها که در رابطه با علائم تجاری وجود دارد می توان انواع نقض علامت تجاری را  که تقریبا در همه کشورها از الگوی مشابهی پیروی می کند به شرح زیر ذکر کرد:

1-    نقض بر اساس یکسان بودن علامت تجاری

 

ثبت اختراع, اداره ثبت اختراع

 

2-    علامت یکسان و کالاها و خدمات مشابه
در نقض بر اساس یکسان بودن علامت تجاری علامت خوانده با علامت خواهان یکسان بود و برای کالاها و خدمات یکسان نیز به کار رفته بود که در این فرض همانطور گمراهی مصرف کننده مفروض است و خواهان دعوی نقض صرفا باید دلایلی در رابطه با یکسان بودن علامت و همچنین یکسان بودن کالاها و خدمات ارائه می داد و نیاز به اثبات گمراهی مصرف کنندگان نبود. در این فرض علامت خوانده و خواهان یکسان است لیکن بر خلاف فرض قبلی این علامت یکسان در مورد کالاها و خدماتی بکار رفته است که مشابه کالاها و خدمات خواهان است. 
در بند (1) مده 16 موافقتنام تریپس صریحا به این نوع نقض اشاره شده است. 
بموجب این بند، مالک علامت تجاری ثبت شده حق انحصاری برای ممانعت تمام اشخاص ثالثی را خواهد داشت که بدون کسب موافقت مالک، در جریان تجارت از علائم یکسان یا مشابه برای کالاها یا خدمات یکسان یا مشابهی که این علامت تجاری در خصوص آن به ثبت رسیده است، استفاده می کنند مشروط بر این که چنین استفاده ای احتمالا به سردرگمی منجر شود. 
آنچه در این فرض می تواند برای محاکم ایجاد اشکال کند احراز شباهت بین کالاها و خدمات است. به عبارت دیگربرای احراز نقض از سوی محاکم باید اثبات شود که خوانده از علامت خواهان برای کالاها و خدماتی استفاده کرده است که شباهت با کالاها و خدمات خواهان دارد. برای تشخیص و احراز این شباهت در قوانین ملی کشورها ملاک یا ملاک هایی ارائه شده است که مهم ترین آنها به شرح زیر است:
1-    آیا بین نحوه استعمال دو کالا شباهت وجود دارد؟ آیا کالاهای مزبور را می توان به جای یکدیگر استفاده کرد؟
2-    آیا مصرف کنندگان دو کالا دارای شباهت هستند و به گروه یا طبقه اجتماعی یا صنف خاص تعلق دارند؟
3-    آیا جنس دو کالا یا ماهیت خدمات ارائه شده دارای شباهت است؟
4-    آیا روش ها و کانال های تجاری‌ای که از طریق آنها کالاها یا خدمات به بازار عرضه می شوند دارای شباهت با یکدیگر هستند؟
5-    آیا بین دو بنگاه تولید کننده یا عرضا کننده مورد نظر در خصوص ارائه کالاها یا خدمات خود رقابت وجود دارد؟
6-    آیا دو کالای مورد نظر معمولا در کنار یکدیگر (بخصوص در فروشگاهایی که به صورت سلف سرویس خرید صورت میگیرد) به مشتری عرضه می شوند یا به تنهایی؟
7-    توجه به مبدا کالا
بطور خلاصه برای احراز مشابهت بین کالاها و خدمات موضوعات مختلفی می توانند مداخله داشته باشند که مهمترین آن ها عبارتند از کاربدهای کالاها یا خدمات، استفاده کننددگان کالاها یا خدماتف ماهیت فیزیکی وظاهری کالاها یا خدمات، کانال های تجاری که کالاها و خمات از طریق آنها به بازار راه پیدا می کنند، در مورد کالاهایی که در سوپر مارکت ها به فروش می رسند اینکه آیا در یک قفسه یافت می شوند یا در قفسه های متعدد و اینکه کالاها و خدمات مربوط تا چه حد با یکدیگر رقابت می کنند. 
 
3-    علامت مشابه و کالاها و خدمات یکسان و مشابه
4-    علامت یکسان یا مشابه و کالا یا خدمات غیر مشابه
 
۲۲ تیر ۹۴ ، ۱۲:۰۹ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

علامت تجاری و نقض آن

علامت تجاری و نقض آن


با توجه به قوانین و مقررات کشور ها که در رابطه با علائم تجاری وجود دارد می توان انواع نقض علامت تجاری را  که تقریبا در همه کشورها از الگوی مشابهی پیروی می کند به شرح زیر ذکر کرد:

 

ثبت اختراع, اداره ثبت اختراع


1-    نقض بر اساس یکسان بودن علامت تجاری
در این فرض مرتکب نقض، علامتی را مورداستفاده قرار داده است که یکسان با علامت ثبت شده خواهان است و در رابطه با کالاها و خدماتی آن علامت را بکار برده که یکسان با کالا و خدمات خواهان است. به عبارتی دیگر، علائم و کالاها و خدمات در این فرض یکسان است در این دعوی تنها چیزی که خواهان دعوی نقض باید اثبات کند این است که علامت مورد استفاده توسط خوانده، با علامت ثبت شده او یکسان بوده و خوانده آن علامت را برای کالاها و خدماتی به کار برده که یکسان با کالا و خدمات خواهان است. 
با توجه به مراتب فوق روشن است که در مواردی که خوانده از علامت یکسان برای کالاها و خدمات یکسان استفاده می کند، احتمال سردرگمی یا گمراهی مصرف کنندگان مفروض خواهد بود و نیاز به اثبات آن از سوی خواهان نمی باشد. 

در بند(1) ماده 16 موافقتنامه تریپس در خصوص مورد آمده است:

در فرضی که استعمال علامت یکسان برای کالاها یا خدمات یکسان، صورت می پذیرد احتمال گواهی (مصرف کنندگان در خصوص مبدا کالاها یا خدمات) مفروض می باشد. بدیهی است که در این فرض دادگاه ها برای تشخیص این نوع نقض با مشکلی روبه رو نخواهند بود و به راحتی می توانند با استناد به ادعای خواهان و احراز یکسانی علامت مورد استفاده خوانده با خواهان و همچنین همانند بودن کالاها و خدمات مبادرت به صدور حکم مناسب و مقتضی نمایند.    ثبت علامت تجاری - علامت تجاری
در یکی از دعاوی خواهان نام "تریت" را برای سس و شربت و دسر به ثبت رسانیه بود. خوانده دست به تولید خمیر شیرینی با عنوان تافی "تریت رابرتسون" زده بود که با مرباها و دیگر خمیرها و ژله ها و بویژه با خمیرهای شکلاتی رقابت می کرد. دادگاه می بایستی در این خصوص اتخاذ تصمیم نمایند که آیا خوانده از علامت یکسانی استفاده کرده است یا خیر. دادگاه به این نتیجه رسید که این استفاده صورت گرفته است چرا که واژه "تریت" بر روی محصول رابرتسون، در معرض همگان بود. 
در دعوی دیگر که از محاکم فرانسوی به دادگاه اروپایی ارجاع شده بود علامت تجاری ثبت شده خواهان کلمه "آرتور" با یک دست خط فانتزی بود. آرم خوانده نیز عبارت "آرتور و فلیسی" به صورت طرح بود. در صورتی که استدلال قاضی در پرونده قبلی اعمال می شد، این علائم می بایستی یکسان تلقی شوند.مع الوصف نظر دادگاه اروپایی این بود که علامت، تنها در صورتی می تواند با یک علامت تجاری ثبت شده یکسان باشد که بدون هرگونه جرح و تعدیل یا اضافه نمودن، از تمامی عناصر و اجزا علامت تجاری ثبت شده کپی برداری شده باشد یا در یک نگاه کلی، دارای تفاوت های آنچنان بی اهمیتی باشد که از سوی یکمصرف کننده معمولی مورد توجه قرار نگیرد و نتیجتا دادگاه یاد شده دو علامت را یکسان ندانست. 
بدنبال راهنمایی فوق، دادگاه تجدید نظر انگلیس در یک دعوی دیگری نظر داد که عنوان "اطلاعات بازرگانی رید" با عنوان تنهای "رید" یکسان نیست. 
تشخیص اینکه آیا کالاها یا خدمات یکسان هستند یا خیر معمولا آسانتر است به عنوان مثال در دعوای "برتیش شوگر"، ادعای خواهان مبنی بر این‌که خوانده از علامت مربوط بر روی سس یا شربت یا دسری استفاده می کرده که علامت متعلق به خواهان برای آن به ثبت رسیده است، به این دلیل که در پشت بسته مربا، خوانده اظهار داشته بود که تافی تریت با دسر قابل مصرف است رد شد. 
در مورد خدمات وضعیت نسبت به کالاها پیچیده تر است زیرا که غالبا در مشخصات علامت تجاری، خدمات با دقت بسیار کمتری در مقایسه با کالاها تعریف می شوند. با توجه به این نتکته دادگاه ها اظهار نظر کرده اندکه مشخصات فنی خدمات باید به نحوی دقیق و مضیق مورد بررسی قرار گیرد. بطور نمونه در یکی از پرونده ها دادگاه چنین اظهارنظر نموده که خوانده که ارائه کننده خدمات اینترنتی بود با ارائه صفحات شبکه که در آنها مشتریان بتوانند محصولات خود را عرضه خدمات تبلیغاتی و آگهی نپرداخته است. 
در دعوای دیگری نیز یک سایت مشاغ اینترنتی پیچیده " دفتر خدمات استخدامی" شناخته نشد چرا که این سایت عملا کارفرمایان و مستخدمین را با یکدیگر مرتبط نساخته بود. 
در قانون مصوب 1386 و بموجب مواد 32 و 40 آن، استفاده از علامتی که در ایارن به ثبت رسیده است، باید با اجازه مالک علامت باشد و مالک علامت ثبت شده می تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی  از علامت استفاده کند یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتا منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت دادگاه گردد،در دادگاه اقامه دعوی کند. 


2-    علامت یکسان و کالاها و خدمات مشابه
3-    علامت مشابه و کالاها و خدمات یکسان و مشابه
4-    علامت یکسان یا مشابه و کالا یا خدمات غیر مشابه

 

ادامه دارد....

 

۲۲ تیر ۹۴ ، ۱۲:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین